Jesu li sva djeca muzikalna?
SVA DJECA MOGU NAUČITI PJEVATI I PLESATI
Stvaranje glazbe je naučena vještina koja se razvija s vremenom,
pokušajima i promašajima, uz snažnu podršku okoline – baš poput
ostalih životnih vještina. Bebe se ne rađaju govoreći, mi
razgovaramo s njima i pored njih i zato one same počinju brbljati i
igrati se zvukovima. Kada djeca počnu govoriti, njihovi prvi pokušaji
korištenja jezika obiluju nepravilnostima. Smijuljimo se dječjim
“krivim riječima” i dozvoljavamo da se jezik prirodno razvija. Možete
li zamisliti da na lingvističke pogreške djece reagiramo “Ma on neće
biti neki govornik”? Vjerojatno ne možete, ali upravo to činimo kada
su u pitanju djeca i glazba.
Taj divni mozak…
Evo što se događa u našem mozgu kada se glazbeno razvijamo:
naš receptivni sustav, koji nam omogućuje da “zamišljamo” glazbu,
kao i naš ekspresivni sustav, koji nam omogućuje da stvaramo
glazbu, razvijaju se neovisno jedan o drugome.
Kako se ta dva sustava razvijaju i počinju se povezivati, prirodno
učimo pjevati u intonaciji i kretati se u ritmu.
Rana izloženost stvaranju glazbe s odraslim osobama bliskim
djetetu (roditelji, bake i djedovi, odgajatelji,…) te izloženost obilju
raznovrsne glazbe pruža ključne informacije za receptivni sustav,
bez kojeg se ekspresivni sustav ne može u potpunosti razviti.
Sigurno okruženje koje pruža ove brojne mogućnosti glazbenog stvaralaštva ključne su za razvoj ekspresivnog sustava.
Uz potporu oba sustava, sva djeca mogu naučiti razumjeti i kreirati
glazbu (baš kao što mogu naučiti razumjeti i govoriti materinji jezik).
Prije sviranja instrumenta, djeca se moraju igrati s glazbom
Slobodan odabir spontane igre omogućuje izvrsne mogućnosti
učenja djece u različitim područjima, uključujući glazbu. Baš kao što
će djeca maziti plišanca i “igrati se mame/tate” ili će uzeti kredu i
“igrati se učitelja”, tako će se “igrati bubnjara” na preokrenutoj zdjeli
ili će se “igrati pjevača” s imaginarnim mikrofonom.
Na taj su način upregnuli u akciju ekspresivni sustav kroz razvojno
prikladnu igru – bez ikakvog cilja u planu, bez pravila, bez
donošenja ikakvog suda.
Srećom po roditelje i učitelje, stvaranje optimalne okoline za rani
glazbeni razvoj je lagan i zabavan! Ne trebaju vam skupi
instrumenti niti formalne lekcije. Naprotiv, pjevajte skupa pjesme iz
čitavog svijeta, marširajte po sobi, svirajte def i bubnjeve iz “uradi
sam” radionice te će se glazbeno učenje prirodno događati.
Nije važno kako pjevate i plešete, važno je samo DA pjevate i
plešete
Kada roditelji i odgajatelji stvaraju glazbu s djecom, daju snažan
primjer da im je muziciranje na raspolaganju te samim time
vrednuju glazbu kao važan sadržaj u danu. Zanimljivo je da stupanj
vještine roditeljskog pjevanja, plesanja i sviranja uopće ne utječe na
glazbeni razvoj djece niti njihove sposobnosti.
Ako želite provesti nogometno poslijepodne sa svojom djecom, ne
morate biti Ronaldo, kao što ne morate biti pop zvijezda da biste
inspirirali djecu na pjevanje. Što više pjevate, to će više i vaša djeca
htjeti pjevati!
Jednom kad postanu stvaratelji glazbe, iskusit će dobrobit za
čitav život.
Uz snažnu podršku okoline djeca će se sama naučiti glazbi kroz
eksperimentiranje i igru, dok naposljetku ne postanu neovisni
glazbeni stvaraoci.
To će značajno utjecati na njihov život. Odlučit će se da zaplešu na
proslavama, pjevaju u društvu prijatelja, duboko uživaju u
koncertima, sviraju instrument (ili ne!).
Također, imat će pristup doživotnoj neuronskoj i biokemijskoj
dobrobiti stvaranja glazbe u odrasloj dobi. Od jačanja međuljudskih
veza do podrške prosocijalnog ponašanja, od poticanja razvoja
govora do očuvanja funkcija mozga prilikom starenja, od povećanja
neuroplastičnosti do smanjivanja razine stresa – istraživanja
pokazuju da muziciranje duboko utječe na naše socijalne, mentalne
i fizičke funkcije.
Učenje glazbe – pjevanje, sviranje/igranje s instrumentima,
plesanje, marširanje, vrtenje uz glazbu čitavog svijeta – pravo je
stečeno rođenjem svakog djeteta. Tako lako možemo podržati taj
urođeni potencijal, pjevajući, svirajući i plešući zajedno. Najbolji dio
je taj što predstavlja toliko zabave za sve uključene!
Kućna plesna zabava po dnevnom boravku ili kuhinji – to je dar
glazbe koji možemo pokloniti svojoj djeci.
Leave a Comment