Stilovi učenja male djece
KAKO VAŠE DIJETE UČI?
Pred vama je prava edukativna poslastica koja će vam otkriti neke činjenice o različitim oblicima učenja tijekom glazbenih radionica i možda otkloniti vaše sumnje ili brigu oko toga jeste li na pravom mjestu!
Prevele smo izvrstan članak voditeljice ‘Music Together’ radionica i ‘Music Together mame’.
Naime, kada ste se odlučili za „Music Together’ kao zajedničku aktivnost vas i vašeg djeteta, zasigurno ste imali predodžbu o tome na koji način bi vaše dijete trebalo sudjelovati na radionici, a da biste sa sigurnošću mogli reći da ste izabrali pravu aktivnost. Ipak, naše predodžbe o ‘idealnom’ načinu sudjelovanja ne poklapaju se uvijek s načinom na koje dijete zaista sudjeluje.
USKLAĐIVANJE S DJETETOVIM STILOM UČENJA
Obratite li pažnju na ponašanja djece tijekom Music Together radionice, primijetit ćete različite obrasce ponašanja. Neka djeca mirno sjede i potpuno su zagledana u svog roditelja ili voditelja koji pjeva “Obwisana”.
Druga djeca možda gledaju kroz prozor ili u svoje nožne prstiće dok svi ostali marširaju uz “Lukey’s boat”. Neka su pak djeca neprestano u pokretu, skačući ili revno puzeći čak i kad svi ostali u uskom krugu tiho pjevaju “Who’s that?” Prepoznajete li svoje dijete u nekom od ovih primjera?
Moja kćer, Amy, tijekom radionice sjedila bi mi u krilu i samo gledala – čak i tijekom zajedničkog sviranja! Upitala sam našu voditeljicu znači li to možda da bismo trebali uzeti pauzu od radionica. Činilo se da se Amy jednostavno nije zabavljala kao ostala djeca. “Zanima me”, upitala me tada voditeljica, “što Amy radi kod kuće kada je glazba u pitanju?” Kod kuće? TOLIKO mnogo više! Kako bi radionica završila, tako bi pričala o tome kako joj je bilo lijepo i krenula bi nezaustavljivo pjevati. Bila sam frustrirana. “Zašto ne može biti takva tijekom radionice?” mislila sam. Ali uz vodstvo naše voditeljice, shvatila sam da Amy čak i dok samo gleda na radionici, također uči. Njoj je bilo potrebno promatranje tijekom sata, a potom eksperimentiranje kod kuće. Naša voditeljica pokazala mi je kako da podržim Amyin stil učenja- i odjednom, satovi su postali još zabavniji za nas obje!
Prilagođavanje načinu učenja vašeg djeteta može vam pomoći da pospješite njegov glazbeni rast. Na taj način ćete se također moći i sami još više opustiti i zabaviti.
GLAVNI STILOVI UČENJA
Prepoznajemo tri glavna stila učenja kod male djece: vizualni, auditivni i kinestetički. Howard Gardner, tvoritelj Teorije višestruke inteligencije, otkrio je da djeca uče kombinirajući sva svoja osjetila, ali većina prirodno preferira samo jedno.
Taj primarni osjetilni “kanal” omogućava djetetu usklađivanje s novim iskustvom i učenjem. Ovdje je vodič koji će vam pomoći započeti identificiranje najboljeg načina učenja za vaše dijete, bilo da ste uključeni u Music Together kao obitelj ili da vaše dijete samostalno pohađa radionice.
Vizualni učenik: “Najbolje učim dok pozorno promatram”
• Kako to izgleda tijekom Music Together radionice: dijete se zagleda u usta roditelja ili voditelja tijekom pjevanja. Dijete se počne ljuljati ili poskakivati čim mi, odrasli, rukama naznačimo ritam. Dijete se približava drugima tijekom aktivnosti kako bi bilo u “prvom redu”.
• Često se krivo shvaća: ne sudjeluje, nije društven
• Kako pružiti podršku: obratite pažnju da se krećete u ritmu tijekom pjevanja. Pokažite svom djetetu ritam u svom trupu, u svom kretanju i nogama. Tijekom pjevanja izražajno otvarajte usta i koristite snažne izraze lica.
• Oduprite se porivu da prekidate djetetov fokus time što ga pokušavate natjerati da s vama bubnja, svira, pleše itd.
Auditivni učenik: “Najbolje učim kad se koncentriram na ono što čujem”
• Kako to izgleda tijekom radionice: djetetov je pogled u stranu i nefokusiran. Dijete se vjerojatno često uključuje u pjevanje ili vokalnu igru, uživajući u zvuku vlastitog glasa. Van radionice moguće je da uz snimku pjesme dijete kaže roditelju “Ti ne pjevaj!” kako bi izbjeglo dva auditivna izvora koja se nadglašavaju.
• Često se krivo shvaća: dijete je odsutno, ne uključuje se aktivno u glazbenu aktivnost, sramežljivo je
• Kako pružiti podršku: na satu i kod kuće, uzvraćajte tonalne obrasce blizu jednog pa blizu drugog uha. Plješčite ili tapkajte ritmično i dovoljno glasno tijekom pjevanja. Uključite aktivnu pauzu prilikom glazbene igre (primjerice prije “Uooooooa” u “Trot old Joe”)
• Oduprite se porivu da stalno pokušavate natjerati dijete da radi određene stvari poput toga da vas gleda u oči, da se kreće ili da svira instrument dok se čini da je udubljeno u slušanje.
Kinestetički učenik: “Najbolje učim kad pokrećem cijelo svoje tijelo”
• Kako to izgleda tijekom radionice: dijete puže po sobi poduže vrijeme. Dijete često stoji i poskakuje tijekom aktivnosti. Dijete uživa kada ga roditelj ljulja, vrti, diže i spušta. Moguće je da dijete ne želi sjediti s roditeljem, čak ga i odguruje od sebe.
• Često se krivo shvaća: ne prate zadatke, ometaju, grubi su, preaktivni za sat glazbe
• Kako pružiti podršku: dok god nema opasnosti od ozljede, dopustite svom djetetu da iskusi i reagira na glazbu čitavim svojim tijelom. Slušajte cd kod kuće i u autu kako biste im redovito pružali priliku za glazbenu igru cijelim tijelom.
• Oduprite se porivu da stalno pokušavate natjerati dijete da sjedi i “pozorno prati”.
MUSIC TOGETHER PODRŽAVA SVE OBLIKE UČENJA!
Jednom kad uspijete identificirati stil učenja vašeg djeteta, mogli biste biti u kušnji da se “prefokusirate” na podršku tog jednog osjetila. Ali kako Gardner kaže, djeca nisu jedno- senzorna. Potrebna im je uravnotežena “osjetilna prehrana”. Music Together aktivnosti po svojoj prirodi pružaju prilike za multi-osjetilno učenje, spajajući roditelje i djecu vizualnom, auditivnom i kinestetičkom stimulacijom. Time je omogućeno da vaše dijete uz glazbu cjelovito aktivira mozak i tijelo- a i vi!
Razumijevanje dominantnog stila učenja mog djeteta je bio pravi “Aha!” moment za mene kao roditelja. Većinu vremena, početno promatranje je bio način na koji se Amy uključivala u sve vrste učenja. S tom spoznajom promijenio se i način naše interakcije ne samo tijekom Music Together radionica nego i tijekom rođendanskih proslava, aktivnosti u knjižnici, čak i tijekom kupanja u kadi!
Osjećala sam se mnogo usklađenija sa svojim djetetom i mnogo samopouzdanija kao roditelj. Četrnaest godina poslije i dalje koristim spoznaje koje sam naučila kao roditelj i kao voditeljica programa. Usklađivanje s djetetovim načinom učenja i razumijevanja čini ovo putovanje mnogo bogatijim, opuštenijim i zabavnijim!
Leave a Comment