Dječje pjesmice i zašto ih pjevamo
U svome članku “Dječje pjesmice i zašto ih pjevamo” Anna Salleh govori: “Moja je majka mojoj mlađoj sestri i meni često pjevala dječje pjesmice. Pjevala je o životinjskoj farmi, majmunu koji češlja svoju dugu kestenjastu kosu, slonu koji je kihnuo… Pritom se igrala ritmom i intonacijom pjesme na način koji je pobuđivao naše iščekivanje i tjerao nas da na kraju pjesme, iščekujući zadnji slog, vrisnemo od oduševljenja. Pritom bi nas obje bacila u zrak i pale bismo na krevet.” Ovakve su se scene neprestano ponavljale u mnogim domovima, pa je logično da su se mnogi upitali: Zašto nas djeca tjeraju da se pretvorimo u strojeve za pjevanje pjesmica?
Nekoliko je razloga za to: privlačenje dječje pažnje, pjevanje kao način komunikacije, rastezanje samoglasnika, zabava.
PRIVLAČENJE DJEČJE PAŽNJE
Dok su naša djeca vrlo mala, uče i upijaju puno novih stvari, kaže Alix Woolard iz Telethon Kids Instituta.To je vjerojatno jedan od razloga zašto je pjevanje djeci toliko važno: ono se ističe u odnosu na monoton zvuk razgovora između odraslih ljudi.”To je doista izvrstan alat za privlačenje bebine pozornosti”, govori dr. Woolard, stručnjak za “baby talk”. “Istraživanja pokazuju da se moždana aktivnost beba mijenja kad im pjevamo.”
PJEVANJE KAO NAČIN KOMUNIKACIJE
Nakon što privučete djetetovu pažnju, pjesme mu također mogu pomoći u stjecanju vještina interakcije s drugim ljudima. Baš kao što prekid u rečenici može signalizirati da je netko drugi na redu da govori, prekid u pjesmi može pozvati dijete da odgovori osmijehom, hihotom, brbljanjem ili – ako je dovoljno staro – riječju koja nedostaje.
Dakle, čak i prije nego što razviju sposobnost da razgovaraju, djeca mogu naučiti prepoznati kad je njihov red. “Tako učimo djecu kako komunicirati s drugim ljudima”, kaže dr. Woolard.
OD UMIRUJUĆIH USPAVANKI DO RASTEZANJA SAMOGLASNIKA
Pjesme koje izmišljamo za svoju djecu mijenjaju se kako ona rastu.
U prvih šest tjedana djetetovog života pjesme su obično umirujuće; sjetite se uspavanki dok ljuljate dijete u naručju i zbližavate se sa svojom bebom.
Imati novorođenče samo je po sebi vrlo emocionalno razdoblje, pa ovakvo pjevanje može istovremeno djelovati umirujuće na roditelja. Kad se bebe počnu okretati, razgledavati svijet, posezati za stvarima i igrati se s njima, često nesvjesno, ali intuitivno mijenjamo intonaciju naših pjesama.
Melodija ide uzlazno i silazno, razvlačimo samoglasnike i ponavljamo riječi kako bismo potakli razvoj jezičnih vještina. Kada beba navrši otprilike devet mjeseci, počet će s pokušajem izgovaranja riječi. “Ovo je trenutak u kojem se više usredotočujete na sadržaj, a malo manje na intonaciju.” – kaže dr. Woolard.
PRETVARANJE SVAKODNEVNIH AKTIVNOSTI U ZABAVU
Nakon što dijete navrši dvije ili tri godine svakodnevne aktivnosti mogu postati izazov, stoga ih treba pretvoriti u zabavno zajedničko iskustvo. Napraviti svoju verziju popularne pjesmice u kojoj ćete opjevati inače možda mrske dnevne aktivnosti poput odijevanja, pranja zubi i sl. može biti pun pogodak i pretvoriti ih u događaje kojima se vesele.
Iako se čini da se kod neke djece oduševljenje glazbom mijenja i splašnjava kako bivaju stariji, ne zaboravite da je vaša kreativnost u uporabi glazbe i njezinih elemenata u ranom djetinjstvu na vašu djecu ostavila važan i neizbrisiv trag i ispunila svoju svrhu. U još starijoj dobi, vrlo je vjerojatno da će se vaša djeca vratiti uživanju u glazbi i koristiti je na sličan način kao što ste vi to činili dok su bili jako mali. Učinit će je svojim suputnikom, koristiti je kao utjehu, podršku, ukratko, učiniti je neizostavnim dijelom svoga života.
Leave a Comment