Igra je ključna!
ČINI LI NAS IGRA PAMETNIJIMA?
Neki se roditelji pitaju “čini li nas glazba pametnijima?” Igra to svakako čini, a
to nam pokazuju studije koje istražuju na koji je način djeca koriste u
svrhu povećanja inteligencije. Djeca tresu zvečke i grade dvorce od
kartonskih kutija, a ako ih zamolite da spreme igračke ili pospreme rublje, to
će također pretvoriti u igru. Vjerujemo da se i u ovom trenutku vaše dijete
igra (ako ne spava). Za malu je djecu igra urođena potreba baš kao spavanje
i jedenje te je ključna za razvijanje kognitivnih vještina i socijalne
inteligencije.
Igra je nužna komponenta razvoja djece svih uzrasta. Švicarski psiholog
Jean Piaget to je otkrio istražujući kako djeca stječu razumijevanje.
Rasporedio je razvojne faze i odgovarajuće modele igre kako bi razumio
njihovu korelaciju. Piaget je tvrdio da djeca koriste igru kako bi imitirali
stvarnost te ona postaje kompleksnija što su djeca starija. Igra je njihov
način da istraže i isprobavaju ljudsku interakciju.
Roditelji nesvjesno ignoriraju proces igre kada nagovaraju svoje dijete
da ponovi strofu ili izvede čitavu pjesmu. Neki učitelji glazbe i voditelji
glazbenih radionica malu djecu često “uče” glazbu tako da im nameću
trening vještina poput pjevanja/sviranja ljestvica ili im pak nameću cilj poput
učenja pjesme napamet. No te su metode učinkovite tek kod starije
djece i odraslih, ne kod male djece i predškolaraca. Ovakav način učenja
uništava dječju igru, a ona im je potrebna da razviju vještine koje će
usavršavati tek mnogo kasnije.
Razmislite o sportskim aktivnostima. Mala djeca ne “igraju” nogomet:
prvo uče čekati svoj red, zamahnuti nogom, voditi loptu. Kako postaju
stariji, povezuju te vještine u cjelovitu igru i shvaćaju zašto je prije
svega bilo važno naučiti zamahnuti nogom. No dok su maleni, često
budu frustrirani ovom vrstom “igre” gdje im još nisu potpuno jasna
pravila igre i rečeno im je da samo trče od čunja do čunja ili dodaju
lopte pa se obeshrabre osjećajući da su u tome još nevješti.
Većina djece zbog toga odustane od sporta, a isto vrijedi i za glazbu.
Mnogo nas odraslih sjeća se prvih satova instrumenta dok smo s
nelagodom čekali da prođe sat, a učiteljica nas je tjerala da sviramo
skladbu koju nismo vježbali.
Kao što vam je to već vjerojatno jasno, Music Together ne podučava na taj način. Naš je cilj osigurati obilje zvukova, prizora, tonova, ritmova te maštovitih i emocionalnih iskustava. Željeli bismo da to doživite na satu, ali i kod kuće i dozvolite djeci da se igraju s glazbom i improviziraju s onime što čuju, vide i iskuse.
Nažalost, mi odrasli rijetko si dozvoljavamo igru i znamo se
preintenzivno fokusirati na ciljeve te se time ograničiti samo na one
aktivnosti u kojima mislimo da smo dobri. Za mnoge roditelje i staratelje
na radionicama, Music Together nudi pravovremeni podsjetnik: uspjeh
igre ovisi o razini vašeg angažmana, a ne o rezultatima.
Neka to bude ključ ne samo glazbenog razvoja vašeg djeteta, već vašeg
obiteljskog uživanja u glazbi.
Leave a Comment