Tonalni razvoj djece
OSNOVNE GLAZBENE VJEŠTINE
Music Together program osmišljen je da bude snažna podrška razvijanju osnovnih glazbenih vještina djece i njihovih roditelja (ako ih sami nisu razvili tijekom odrastanja). Da podsjetimo, osnovnim glazbenim vještinama smatramo pjevanje u intonaciji i kretanje u ritmu pjesme koja se izvodi (veliki pokret poput plesa, stupanja, ljuljanja te mali pokret poput pljeskanja, sviranja,…).
Tonalni razvoj djece
Možda ste se zapitali zašto vaše voditeljice često tijekom, prije ili poslije pjesme nastave govoriti ili davati upute na jednom polupjevanom tonu. Radi se o tonici ili osnovnom tonu te predstavlja tonalni centar pjevane pjesme. Istraživanja pokazuju da će upravo taj osnovni ton pjesme biti prvo što će mala djeca točno intonirati. Obratite pažnju na to tijekom sata, kao i kod kuće. Kada čujete dijete da ga intonira, odgovorite mu na istom tonu! Time podupirete muzikalno ponašanje na isti način na koji podupirete njihov razvoj govora tako što im uzvraćate na njihove pokušaje izgovaranja riječi.
Tonalni obrasci
Iz istog razloga izvodimo i tonalne obrasce nakon pjesama (slične onima koje imate na snimkama) kako bismo naglasili pojedine tonove tonaliteta, dajući djeci priliku da čuju te tonove u odsustvu ritma i jezika. Zapravo izoliramo pojedini glazbeni elemet kako bismo ga neposredno približili djeci.
Analogno učenju jezika, djeci govorimo čitave rečenice mnogo prije no što ona mogu sama nešto reći pa isto tako djeci pjevamo čitave pjesme prije no što ih ona sama mogu otpjevati.
Mala djeca na govor odgovaraju gugutanjem ili nerazumljivim brbljanjem, gradeći tako temelj za ono što će u budućnosti postati rečenice.
Glazbeni “komadići“
U glazbi, kada pjevamo tonalni obrazac nakon pjesme, omogućavamo djetetu da čuje važne sastavnice tonaliteta pjesme. Baš kao što prvo mora naučiti izgovarati riječi da bi ih slagalo u rečenice, dijete će također pjevati “komadiće” pjesme prije no što ih poveže u cjelovitu melodiju.
Igranje s obrascima jednostavno naglašava prirodni tijek procesa dječjeg učenja pa ih nemojte preskakati na snimkama nego im se priključite i modelirajte pjevanjem poslije glasa na snimci.
Kako promatrati tonalni razvoj djeteta
Treba imati na umu da je prozor za razvoj glazbenih vještina vrlo širok, od rođenja do otprilike devete godine te promatrajući djecu možete primijetiti manje i veće promjene, no ne zaboravite da kao i kod svakog učenja postoje regresije te ne dolaze sve vještine istovremeno. Moguće je da ćete primijetiti da je vaše dijete sigurnije u ritmu, a “slabije” u intoniranju ili obratno. Zatim će počet bolje intonirati, ali gubit će ritam. To je sve potpuno normalno i očekivano.
Prepoznavanje faza tonalnog razvoja
BEBE:
- okretanje prema izvoru glazbe
- pokreti sisanja kao reakcija na glazbu
- istezanje ruku, trzanje nogu
- gugutanje na osnovnom tonu pjesme koja se izvodi
- karakteristična gesta koja se redovito javlja kao reakcija na glazbenu aktivnost
- glazbeno “brbljanje” kao reakcija na glazbu
- prepoznaju poznatu glazbu koja ih ujedno i najbrže smiruje
- ponavljanje tonova iz pjesme odmah nakon slušanja
MALA DJECA:
- nakon pjesme dijete intonira ili ispušta zvuk oko jednog centralnog tona, bilo tonike ili dominante (prvog ili petog stupnja u ljestvici)
- namjerno intonira više od jednog tona, predstavljajući tako točnu melodijsku konturu pjesme, no ne moraju svi pjevani tonovi nužno zvučati “točno” kao pjesma
- točno pjeva pojedine dijelove pjesama, najčešće početke ili same krajeve
- točno inotnira tonove ispod tona c1
- točno pjeva cijele pjesme
Leave a Comment